19:58 | دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

گاز و برق

تولید ۳.۵ گیگاوات برق در عراق با مهار ۴۰ درصد مشعل سوزی
نماد برتر- یک مدیر شرکت جنرال الکتریک گفت عراق که در زمینه مشعل سوزی در جهان در رتبه دوم قرار دارد، می تواند با گرفتن ۴۰ درصد از گازهایی که در حال حاضر میادین نفتی در حال سوختن هستند، بیش از ۳.۵ گیگاوات برق تولید کند.
ایران بازار برق عراق را از دست نخواهد داد
نماد برتر- علی رغم اینکه کشور عربستان و ترکیه برای تامین برق عراق ابراز تمایل کردند و صحبت هایی نیز میان این کشورها صورت گرفته است اما طبق اعلام وزیر نیررو بازهم نگرانی برای از دست دادن بازار برق عراق وجود ندارد.
در سال ۹۸ بر بازار جهانی نفت چه گذشت؟
نماد برتر- بازارهای جهانی نفت امسال شاهد چندین رویداد پراهمیت بودند که برخلاف انتظارات، تاثیر موقتی داشتند و در واقع پایان دوران کمبود و فراوانی عرضه در یک دهه گذشته را منعکس کردند و تنها شوکی که یقینا تاثیر آن به این زودی تمام نخواهد شد همه گیر شدن شیوع ویروس کرونا در جهان است.
عراق مشتری پروپاقرص گاز ایران
پایگاه خبری راد: سال ۱۳۹۶ بود که عراق به جمع مشتریان گازی ایران پیوست و تاکنون نیز علی‌رغم فشارهای آمریکا جزو مشتریان وفادار ایران باقی‌ مانده است. اخیراً نیز این کشور مجدداً اعلام کرده که هیچ گزینه‌ای به‌غیر از ایران ندارد و در این میدان باقی خواهد ماند.
نقش گاز در بازی تحریم‌های نفتی
پایگاه خبری راد: در حال حاضر ایران در بازار جهانی گاز ۱.۵ درصد نقش ایفا کرده که با توجه به ذخایر عظیم گازی و موقعیت راهبردی، پیش‌بینی می‌شود که بتواند در این بازار بزرگ سهم خود را به ۱۰ درصد برساند موضوعی که بسیاری از کارشناسان نسبت به آن اتفاق نظر دارند و معتقدند که در شریط تحریم‌های نفتی می‌توان نسبت به آینده گاز امیدوار بود.
نفت ایران قابل جایگزین شدن است؟
پایگاه خبری راد: پس از آنکه موضوع عدم تمدید مهلت ۱۸۰ روزه معافیت از تحریم خرید نفت ایران از سوی آمریکا مطرح شد، ابهاماتی درباره امکان یا نحوه جایگزینی نفت ایران در بازار جهانی به وجود آمد و به دنبال آن، تحلیل‌ها و گزارش‌های متعددی نیز در این باره منتشر شد.
واردات گاز عراق از ایران افزایش پیدا می‌کند
پایگاه خبری راد: وزارت برق عراق اعلام کرد عراق هیچ جایگزینی برای واردات گاز ایران ندارد و توقف واردات به بهای از دست رفتن ۴۰۰۰ مگاوات ظرفیت در شبکه نیروی عراق تمام می‌شود.
هنر دولت‌های بغداد و تهران در استفاده از ظرفیت‌های موجود بین ایران و عراق
پایگاه خبری راد: یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که ایران و عراق دارای روابط تاریخی و قدیمی هستند، اظهار کرد: تراکم جمعیتی در مرزهای دو کشور و قرابت‌های فرهنگی، مذهبی و تاریخی دو ملت ایران و عراق، مزیت‌هایی هستند که دو دولت باید برای توسعه روابط به آن توجه جدی داشته باشند و از آن به صورت مناسب بهره‌برداری کنند.
چرا گاز ایران برای عراق حیاتی است؟
پایگاه خبری راد: قرارداد صادرات گاز ایران به عراق که از سال ۱۳۹۰ روی کاغذ مانده بود، سرانجام در ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۶ به امضا رسید و عراق نیز به جرگه مشتریان گازی ایران پیوست. مشتری پروپا قرصی که به نظر نمی‌رسد با وجود اعمال فشار از سوی آمریکا که نفت ایران را تحریم کرده، دست از گاز ایران بکشد و برنامه‌ای برای قطع واردات داشته باشد.
عراقی‌ها بدهی خود به ایران را با چه ارزی پرداخت کردند؟
پایگاه خبری راد: عراقی‌ها در آخرین روزهای اسفندماه بعد از چالش‌هایی که بر سر نوع ارزی که عراق باید پرداخت کند وجود داشت، اولین بخش از مطالبات دولت ایران را واریز کردند که بخشی از آن بابت پول گاز و برق بود. البته به نظر نمی‌رسد این پرداخت با دلار صورت گرفته باشد.
تمدید معافیت ۹۰ روزه عراق برای پرداخت پول گاز و برق ایران
پایگاه خبری راد: وزیر خارجه آمریکا به عراق ۹۰ روز دیگر از تحریم‌های واشنگتن معافیت داد تا این کشور فرصت پیدا کند روی مکانیزمی برای پرداخت پول برق و گاز ایران بدون نقض تحریم‌ها کار کند.
افزایش قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات گازی
پایگاه خبری راد: اکنون ایران در حالی نام دومین دارنده ذخایر گازی در دنیا را یدک می‌کشد که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، صنعتی به نام صنعت گاز نداشت. عنوانی که کشف و توسعه مخازن گازی آن را ساخته و در این میان، نقش یک میدان گازی مشترک که بزرگ‌ترین میدان گازی جهان محسوب می‌شود، غیر قابل انکار است.
مشتریان گازی ایران افزایش خواهند یافت؟
پایگاه خبری راد: ایران اکنون حدود ۱.۵ درصد بازار جهانی صادرات گاز را در اختیار دارد، اما با توجه به ذخایر عظیم گازی و موقعیت راهبردی، توان افزایش سهم خود در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی گاز را داراست. گاز ایران در حال حاضر بر تن پنج کشور می‌نشیند و با توجه به این‌که تلاش می‌شود سهم ایران از بازار جهانی گاز به ۱۰ درصد برسد، پیش‌بینی می‌شود ایران قدم‌هایی را برای افزایش تعداد مشتریان گازی خود بردارد.
بازگشایی دو حساب برای اخذ پول گاز و برق از عراقی‌ها
پایگاه خبری راد: دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از تصمیم ایران برای بازگشایی دو حساب برای دریافت پول برق و گاز از عراق خبر داد و گفت: حساب‌ها در حال بازگشایی‌اند تا اگر عراقی‌ها توانستند، پول برق و گاز را با یورو و در غیر این صورت با دینار پرداخت کنند.
ماهانه ۳۰۰ تومان از واحدهای مسکونی مشترک برق و گاز برای بیمه خسارات اخذ می‌شود
پایگاه خبری راد: نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند در سال ۹۸ ماهانه ۳۰۰ تومان از واحدهای مسکونی و ۱۰۰۰ تومان از واحدهای تجاری مشترک برق و گاز برای بیمه خسارات اخذ شود.